Translate/Μετάφραση

Η διδασκαλία των επιθέσεων μισού γηπέδου από την νεαρή ηλικία και έπειτα







Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΕΠΙΘΕΣΕΩΝ ΜΙΣΟΥ ΓΗΠΕΔΟΥ ΑΠΟ ΤΙΣ ΜΙΚΡΕΣ ΗΛΙΚΙΕΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΤΑ.



                                                                       Του Μιχάλη Λάγκη




Οι προπονητές που έχουν παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας σπάνια έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιούν το ίδιο στυλ επιθέσεων κάθε χρόνο.Οι καλοί προπονητές γνωρίζουν ότι υπάρχουν τρόποι διδασκαλίας τέτοιοι που να μπορούν τα παιδιά να διδαχθούν και να εξελίξουν σωστά τον τομέα της επίθεσης.

Αυτοί οι τρόποι δεν αφορούν μόνο στο πως ο προπονητής θα κάνει σωστά τη δουλειά του αλλά και στο πως ο προπονητής θα βοηθήσει τα παιδιά να μπουν σε επίπεδα ανταγωνισμού.Δεν εφαρμόζει επιθετικές τακτικές που πρέπει να ταιριάξουν στα παιδιά αλλά προσαρμόζει τις επιθετικές αυτές τακτικές σύμφωνα με τις δυνατότητες των παιδιών.Αυτό συμβαίνει διότι το μέγεθος,η ταχύτητα και άλλα προπονητικά θέματα δεν είναι άμεσα διαθέσιμα κάθε φορά.

Αν τα παιδιά μικρότερων ηλικιών είναι εξοικειωμένα με τις βασικές αρχές του μπάσκετ τότε στα γυμνασιακά χρόνια ο προπονητής μπορεί να κάνει μόνο μερικές μικρο αλλαγές ώστε να πετύχει τους στόχους που έχει θέσει.

Εισαγωγή στο μπασκετικό μοτίβο

Το μπασκετικό μοτίβο δεν είναι ένα.Υπάρχουν πάρα πολλές μορφές του παιχνιδιού.Η ομαδικότητα και η συνεργασία αποτελούν απαραίτητα συστατικά για να παιχθεί το άθλημα..Σε αυτό το στυλ παιχνιδιού δεν χωρούν εγωισμοί.Μια παραπάνω πάσα μπορεί να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για καλύτερο σουτ.Οι έννοιες λοιπόν ομαδικότητα και συνεργασία είναι αλληλένδετες.

Καλός χειρισμός της μπάλας

Είναι απαραίτητο σε κάθε στυλ παιχνιδιού να υπάρχει καλός χειρισμός της μπάλας.Τα λάθη σκοτώνουν.Συνηθισμένα λάθη σε αυτές τις ηλικίες είναι τα λάθη στην πάσα,στην υποδοχή στις αποστάσεις και στην ντρίμπλα.Η μπάλα όπως και οι παίκτες πρέπει να κινούνται.Όσο μεγαλύτερη κυκλοφορία υπάρχει τόσο το καλύτερο είναι.Άλλωστε η καλή κυκλοφορία δημιουργεί προβλήματα στη άμυνα.

Personnel

Το μοτίβο του παιχνιδιού στα γυμνασιακά χρόνια απαιτεί ένα ψηλό forward περίπου στο 1.95 κι έναν άλλο λίγο κοντύτερο.Οι δυο αυτοί αθλητές θα πρέπει να βοηθούν τον center στα ριμπάουντ,να τρέχουν στον αιφνιδιασμό,να είναι καλοί χειριστές της μπάλας και να σουτάρουν εν κινήσει.

Ο power forward θα πρέπει να είναι καλός και δυνατός γύρω στο 1.88 ο οποίος να μπορεί να παίρνει και ριμπάουντ.Θα πρέπει να είναι γρήγορος και καλός σουτέρ τριών πόντων.Ο άλλος guard θα πρέπει να είναι κοντύτερος.Στο σύγχρονο μπάσκετ υπάρχει θέση ακόμα και για κοντούς παίκτες.Οι κοντοί παίκτες συνήθως δίνουν στις ομάδες κάτι που οι ψηλοί δεν μπορούν να δώσουν.Μπορεί να ξεκινάει στην πεντάδα γιατί τα καταφέρνει καλά στις δύσκολες καταστάσεις.Αυτή η κατάσταση ανυψώνει συχνά την ψυχολογία της ομάδας.Οι μεγάλες ομάδες πάντα είχαν έναν τέτοιο παίκτη στο ρόστερ τους.

Ομάδες που ηλικιακά έχουν γυμνασιόπαιδα με ψηλούς της τάξης του 1.95 και μπορούν να τρέξουν σε αιφνιδιασμό μέσα σε 4 δευτερόλεπτα είναι ικανές να ικανοποιήσουν το μοτίβο που θέλει τον ψηλό της μιας ομάδας να νικάει τον άλλο κατά την εκτέλεση αυτού του αιφνιδιασμού.

Σταθμοί

Αυτή η μέθοδος μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε οποιοδήποτε επίπεδο του παιχνιδιού και διδάσκεται κάθε φορά ανά κατηγορία.Ο προπονητής αναθέτει στον βοηθό του να εκτελέσει ασκήσεις που ο ίδιος έχει επιλέξει και στην συνέχεια βεβαιώνεται ότι αυτές εκτελούνται σωστά.Οι παίκτες θα πρέπει να βρίσκονται στο γήπεδο 30 λεπτά πριν την έναρξη της προπόνησης έτοιμοι και ντυμένοι.Με τον ήχο της σφυρίχτρας η προπόνηση ξεκινάει και οι ομάδες παικτών δουλεύουν στις ακόλουθες ασκήσεις:

1.1vs1

2.Give and go

3.Pick and Roll

4.Pick away (Backdoor-Flex cut)

5.Scissors cut

6.Cut through (Deep cut)

7.Shallow cut

8.Ασκήσεις περιφερειακών

9.Pick and Pop
Κάθε φορά που ακούγεται η σφυρίχτρα ο παίκτης αφήνει τη μια άσκηση και προχωράει στην επόμενη.

Ο προπονητής των μικρών ηλικιών μπορεί να επωφεληθεί από αυτές τις ασκήσεις και να τις αναπτύσσει συνεχώς.

Κάθε σύγχρονη επίθεση στο μπάσκετ χρησιμοποιεί μια από τις 9 ασκήσεις που εξέθεσα παραπάνω.

Αρίθμηση των επιθετικών play

Οι εννέα αυτές ασκήσεις δίνουν την δυνατότητα στον κάθε προπονητή να βγάλει 8 διαφορετικά plays.Στις μικρές ηλικίες είναι αρκετό να παίξουν κάποιο play από την μια πλευρά του γηπέδου και στην συνέχεια να το παίξουν από την άλλη πλευρά.

Είναι προτιμότερο αντί το play να περιέχει μόνο pick n roll η μόνο give n go να περιέχει δυο η ακόμα και τρείς επιλογές από τις παραπάνω ασκήσεις.

Δεν πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένο στυλ αλλά μια ποικιλία με απαραίτητη προϋπόθεση όμως αυτό να μην μπερδεύει τα πράγματα.Οι ασκήσεις διδάσκονται πρώτα ξεχωριστά και μετά με συνδυασμούς.Δεν έχει σημασία το επίπεδο αλλά η καλή εκτέλεση.

Η αρίθμηση των play είναι επίσης σημαντική.Για παράδειγμα το play 13 μπορεί να είναι παιχνίδι 1vs1 σε συνδυασμό με pick n roll.Φυσικά όσο περισσότερους αριθμούς χρησιμοποιούμε τόσο πιο πολύπλοκο γίνεται το play.Η αρίθμηση είναι καλύτερη από τον λόγο και πάντα εξηγείται στους παίκτες πριν το παιχνίδι η στο time out ή ακόμα και με σινιάλο από τον πάγκο.

Αν τώρα η ομάδα τρέχει ένα play πολύπλοκο υπάρχει ειδική σημειολογία με τα δάχτυλα.Αν για παράδειγμα η ομάδα παίζει το 3 σαν δεύτερη επιλογή του 13 τότε ο παίκτης μπορεί να σηκώσει το δάχτυλο του και να κάνει σινιάλο ότι παίζουν το 13.Ο παίκτης φωνάζει το δεύτερο ψηφίο και δείχνει το πρώτο με το δάχτυλο του.

Οι παίκτες πρέπει να γνωρίζουν και τα 8 μοτίβα και ανάλογα με το τι ταιριάζει η ακόμα και τις συνθήκες επιλέγουν το τι θα ακολουθήσουν.Αυτό γίνεται γιατί οι βασικοί μπορεί να είναι καλοί σε ένα play και οι αναπληρωματικοί σε κάποιο άλλο.Έτσι ο προπονητής φτιάχνει την τακτική στο μυαλό του και παίρνει από κάθε παίκτη αυτό που χρειάζεται.








Ας πούμε ότι η ομάδα παίζει το play 43.Στην εικόνα φαίνεται ότι ο αμυντικός του 4 παίζει χαλαρή άμυνα αλλαγής.Η επιλογή του συστήματος 43 αρχικά σαν 4 καθιστά αδύνατο το αντίθετο pick εξαιτίας της άμυνας αλλαγών.








Εδώ η άμυνα του Κ1,Κ2 είναι μέσα.Αν ο Μ2 είναι καλός σουτέρ μπορεί να σουτάρει αν πάρει την μπάλα.Αν δεν είναι η ο Κ1 προλάβει να τον μαρκάρει πριν πάρει πάσα τότε η άμυνα έχει τον πρώτο λόγο.

Το play 43 έχει σαν δεύτερο σκέλος τον αριθμό 3.Αν ο Μ1 είναι καλός σουτέρ θα γίνει ένα pick n roll.O K2 και ο Κ5 θα πρέπει να παίξουν άμυνα απέναντι στον Μ1 και Μ4.

Υπάρχουν πάντα αρκετές επιλογές να παίξει ένας προπονητής και είναι θέμα scouting και αντιπάλου.Ο προπονητής βλέπει τις επιλογές αλλά είναι απαραίτητη προϋπόθεση να δουλεύει σε κάθε προπόνηση τα 8 αυτά μοτίβα.

Υπάρχουν 64 δυνατές επιλογές χρησιμοποιώντας δυο αριθμούς.Φυσικά μια ομάδα δεν μπορεί να επιτεθεί με τόσους τρόπους.Μπορεί να επιλέξει μερικά που αρμόζουν στο στυλ της ομάδας.

Συμβολισμός των Play

O point-guard είναι αυτός που συμβολίζει το κάθε play.Αυτό γίνεται είτε προφορικά,είτε με τα χέρια,είτε με τη θέση του μέσα στο γήπεδο.Μπορεί να αλλάξει τακτική ακόμα και κατά την διάρκεια των ελευθέρων βολών.

Σε γήπεδα όμως με πολλούς θεατές το σύνθημα για την επιθετική τακτική και για την αποφυγή της σύγχυσης δίνεται από τον πάγκο η κατά την διάρκεια του time out.Είναι πολύ σημαντικό οι παίκτες να είναι εξοικειωμένοι με την ορολογία και την γραφική απεικόνιση επάνω στο πινακάκι.

Play 4 Back door Trap

Ο σκοπός αυτού του play είναι η τοποθέτηση των ψηλών κοντά στο καλάθι.Αλλάζουν από πλευρά σε πλευρά συνεχώς χωρίς παύση.Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτού του play είναι ότι εναλλάσσονται οι forward με τους center.Αυτό κρατά τους center κοντά στο καλάθι στην φυσική τους θέση.Έχει σχεδιαστεί για να αποκτά η ομάδα επιθετικό πλεονέκτημα σε μια νευραλγική περιοχή όπου κάθε αμυντικό λάθος μπορεί να αποβεί μοιραίο.








Η επιτυχία αυτού του Play βασίζεται στο screen του 5 στον 4.Η διδασκαλία του σωστού screen καθώς και ο τρόπος με το οποίο πάει ο παίκτης για το screen είναι αποφασιστικής σημασίας.








Αν ο 1 πασάρει στον 3 και κόψει γύρω από αυτόν στην baseline αυτό αποτελεί σημάδι της έναρξης του play.O 4 πρέπει να περιμένει να δει τον 3 να κινείται στην baseline προτού μετακινηθεί ο ίδιος.Βλέποντας αυτό ο 4 πηγαίνει τον αμυντικό του προς τον 5 και παίρνει το screen για να δεχθεί την πάσα από τον 3.

Στην περίπτωση που ο αμυντικός του 4 δεν φάει το screen o 4 κόβει πάνω από τον 5.Πρέπει οι παίκτες να διδαχθούν στο πως διαβάζουμε την άμυνα και να ξέρουν να πάρουν το πλεονέκτημα.
Επειδή συχνά στο μπάσκετ κάθε φορά που παίζουμε ένα play δεν πετυχαίνει υπάρχει και εδώ περίπτωση ο 2 να μην μπορεί να πασάρει στον  4.Σε αυτή την περίπτωση οι παίκτες δεν σταματάνε και συνεχίζουν την εκτέλεση όπως στην πιο πάνω εικόνα.Ο 4 τώρα είναι στην αντίθετη πλευρά και ο 3 παίρνει τη θέση του και παίζει σαν ψηλός.Ο 5 γίνεται τώρα ο ψηλός της αδύνατης πλευράς.Ο 2 παίρνει την πάσα από τον 3 και το play μπορεί να αρχίσει από την αντίθετη πλευρά.O 1 βγαίνει στον άξονα και είναι έτοιμος να ξεκινήσει εκ νέου το play στην περίπτωση που κάτι πάει στραβά.Αυτό μπορεί να γίνει 6 φορές έως ότου οι παίκτες επανέλθουν στην αρχική τους θέση.

Είναι απλό play και στην λειτουργία και στην εκτέλεση και σίγουρα η άμυνα θα κάνει κάπου λάθος.Το λάθος αυτό θα το εκμεταλλευτεί η ομάδα έχοντας τον center σε θέση ισχύος.

Οι guard που κάνουν την πρώτη πάσα κόβουν από την baseline.Αυτό αποτρέπει τους αμυντικούς τους να παίζουν χαλαρά.Δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση οι αμυντικοί της δυνατής πλευράς να παίζουν χαλαρά.Σε τέτοιες περιπτώσεις ο forward κόβει ψηλά αντί να κόψει από την baseline.

Αυτό το play θα αποφέρει ένα η δυο καλάθια προτού ο αντίπαλος το διαβάσει και καταλάβει τι γίνεται.Γι αυτό το λόγο χρειάζονται μερικές παραλλαγές για να μπορέσει να αποδώσει.Παραλλαγές που θα στηρίζονται στην κίνηση παικτών και μπάλας,στην αλλαγή ρόλων και στην ικανότητα των παικτών να προσαρμοστούν στις διάφορες καταστάσεις.

Μερικές φορές κατά την εκτέλεση του play o παίκτης της αδύνατης πλευράς θα παρατηρήσει ότι ο αμυντικός θα αρχίσει να παίζει overplay περιφερειακά.Αυτό θα γίνει όταν ο αμυντικός θα καταλάβει ότι ο παίκτης κόβει πάντα από την εξωτερική πλευρά του ψηλού μετά την πάσα.Σε αυτή την περίπτωση ο παίκτης συνεχίζει να πασάρει κατά τον ίδιο τρόπο αλλά κόβει προς το μέσον ώστε να εκμεταλλευτεί ένα give and go και πιθανό lay-up.

Σε αυτή την περίπτωση είναι απαραίτητο ο ψηλός της δυνατής πλευράς να μείνει στην αρχική του θέση.Σε αντίθετη περίπτωση θα έχουμε δυο παίκτες να κόβουν προς την ίδια κατεύθυνση.Ο ψηλός δεν θα πρέπει να κόβει ποτέ εκτός αν ο guard της αδύνατης πλευράς κόβει εξωτερικά του ψηλού της αδύνατης πλευράς και συνεχίσει προς την baseline.

Περιφερειακές επιλογές στην Back door Offense

Αυτή η επίθεση έχει πολλές επιλογές ξεκινώντας όμως από την προϋπόθεση ότι όλοι οι παίκτες είναι απειλή για το καλάθι.Είναι μια περίπτωση που χρησιμοποιείται το flex cut.












Στο σύγχρονο μπάσκετ οι περισσότερες ομάδες χρησιμοποιούν plays που περιέχουν δυο η ακόμα και τρια μοτίβα  από τα παραπάνω που είπαμε.Μερικά από αυτά είναι  πολύπλοκα.

Συνεχόμενο play








Ο 5 παίρνει πάσα από τον  2 και σε θέση τριπλής απειλής επιτίθεται προς το καλάθι με μορφή διείσδυσης.Ο 2 πηγαίνει προς την γωνία περιμένοντας μια πιθανή πάσα του 5.Όταν ο 4 δει τον 2 να κόβει κάνει screen στον 3.Ο 5 έχει τέσσερις επιλογές.Να διεισδύσει, να πασάρει στον 1 για σουτ,να πασάρει στον 4 κάτω από το καλάθι,να πασάρει έξω στον 2 και να επαναληφθεί το play από την άλλη πλευρά.













Κοινοποίηση Google Plus
    Blogger Σχόλια
    Facebook Σχόλια

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου